Vrijwilligers informeren? 13 manieren op een rij.
Welke manieren zijn er om vrijwilligers te informeren? In dit artikel hebben we 13 manieren op een rij gezet.
Contact met vrijwilligers, online én offline
Waar veel vrijwilligers-coördinatoren mee te maken hebben, is dat een relatief groot deel van de vrijwilligers geen internet en email heeft. Daarom maken we in dit artikel onderscheid in online én offline contact mogelijkheden.
Online contact mogelijkheden:
1. Social media
Veel vrijwilligers-coördinatoren geven aan dat social media onder vrijwilligers steeds meer gebruikt wordt. Vooral Facebook werkt goed.
2. WhatsApp groep
Een WhatsApp groep van vrijwilligers werkt het beste als die niet te groot is, bijvoorbeeld van een team of een bepaalde activiteit.
3. Intranet
Sommige organisaties hebben intranet waar vrijwilligers ook op kunnen inloggen. Bij de vrijwilligerstool Fenna kun je ook vrijwilligers laten inloggen en ze online informeren (bijv. met een online handboek).
4. Nieuwsbrief en website
Je kunt de vrijwilligers een digitale nieuwsbrief sturen, met linkjes naar je website. De bondige variant zet je in de nieuwsbrief, de uitgebreide variant op de website.
In onze training ‘Digitale nieuwsbrieven maken voor je vrijwilligers’ leer je hoe je snel een goede nieuwsbrief maakt. > Meer info.
5. Online meeting
Via Zoom of Microsoft teams kun je een online meeting met je vrijwilligers organiseren. Voor kleinere groepen kan WhatsApp videobellen voor maximaal acht personen uitkomst bieden.
Offline contact mogelijkheden
Met offline contactmogelijkheden bedoelen we simpel gezegd de contactmogelijkheden buiten het gebruik van internet, email etc. Ook op dat gebied zijn er genoeg mogelijkheden:
6. Een persoonlijk gesprek.
Een 1-op-1-gesprek is dé manier om je vrijwilliger te leren kennen en om wederzijds begrip en respect op te bouwen, én om oprechte interesse te tonen.
7. Een bijeenkomst houden.
Om vrijwilligers te informeren of voor een vergadering leent een bijeenkomst zich natuurlijk prima.
8. Opbellen 1 op 1.
Jazeker het kan nog! Gewoon iemand opbellen en vragen ‘hoe is het met jou?’ Bij honderden vrijwilligers wordt dit natuurlijk lastig, maar daarvoor zijn gelukkig andere mogelijkheden:
9. Telefooncirkel.
Dit wordt veel toegepast als de groep van vrijwilligers groot is. Er wordt dan een telefooncirkel aangelegd en de vrijwilligers bellen elkaar.
10. Langsgaan bij iemand.
Bij iemand op bezoek gaan wordt in specifieke omstandigheden (bijv. langdurige uitval of rouw) ook nog steeds gedaan.
11. Medewerker als maatje.
Het is niet altijd makkelijk om iedereen voldoende aandacht te geven. Er zijn organisaties die daarom een medewerker koppelen aan een vrijwilliger en op die manier contact houden.
12. Telefonisch spreekuur.
Op een vaste dag en tijd in de week een telefonisch spreekuur houden wordt door veel vrijwilligers gewaardeerd.
13. Nieuwsbrief / kaartje via ‘gewone’ post.
Als vrijwilligers geen email hebben kun je de nieuwsbrief uitprinten en opsturen. Natuurlijk kun je ook een gezellig ‘ouderwets’ kaartje sturen via de post: glimlach verzekerd.
>Ben je vrijwilligers coördinator en zoek je een betaalbare én praktisch ingestoken cursus?
Dan is de Basis Cursus ‘Vrijwilligers Coördinatie’ Iets voor jou: > Hier meer info.
Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze gratis nieuwsbrief ontvangen? >> Schrijf je hier in.