Vrijwilligers vinden en binden: 5 eyeopeners
Vrijwilligers vinden en binden: waarom zou een vrijwilliger voor je organisatie willen werken? Heb je helder voor ogen wat de meerwaarde van je organisatie is voor vrijwilligers? En hoe en waar vindt je vrijwilligers? 5 eyeopeners op een rij gezet.
5 eyeopeners voor vrijwilligers vinden en binden
1. What’s in it for me?
Wil je makkelijk vrijwilligers vinden, verplaats je dan in de vrijwilliger en bedenk wat je hem of haar te bieden hebt. De vrijwilliger komt niet werken voor het geld, dus er zijn andere zaken die je als organisatie interessant maken. Leer de wensen en behoeften van de vrijwilliger kennen. Die zal zich namelijk afvragen: “What’s in it for me?”. Blijf jezelf wel afvragen of de vrijwilliger ook bij je doelstellingen en organisatie past.
2. Zoveel mensen…
‘De’ vrijwilliger vinden bestaat niet. Er is verschil in betrokkenheid, in persoonlijke doelen. De ene vrijwilliger komt voor de sociale contacten, een ander wil meepraten over de koers van de organisatie en een derde wil het liefste in zijn eentje technische klussen doen. Bied ruimte aan de verschillende stijlen. Plan regelmatig een voortgangsgesprek. Dit is geen beoordelingsgesprek, maar een uitwisseling van gedachten waarbij het welzijn van de vrijwilliger centraal staat. Achterhaal (onuitgesproken) verwachtingen en kijk of deze matchen met je eigen verwachtingen.
3. Toon waardering: investeer in een goede relatie
Erkennen en waarderen van het werk van vrijwilligers is belangrijk. Je organisatie zou immers niet op dit niveau functioneren zonder de vrijwilligers. Je kunt je waardering op allerlei manieren laten blijken: door het aanbieden van scholing, begeleidingsgesprekken, een dagje uit, een cadeautje bij verjaardagen of een bloemetje bij ziekte. En het doet de vrijwilliger veel als je hem of haar een complimentje geeft.
4. Werven is een doorlopend proces.
Speciale wervingsactie zijn zinvol, maar eigenlijk ben je doorlopend bezig met vrijwilligers vinden. Onderschat daarbij de kracht van je eigen netwerk niet. De beste manier van vrijwilligers vinden is nog altijd mond-tot-mond-reclame. Zijn er potentiële vrijwilligers in de familie- of kennissenkring van je collega’s, onder buurtbewoners, in je netwerk van andere organisaties? Draag voortdurend uit: we hebben je nodig!
5. Ga ook zorgvuldig om met mensen die je niet aanneemt of die vertrekken.
Blijkt iemand niet geschikt te zijn, besteed dan aandacht aan het beargumenteren van je afwijzing. Bedenk of je deze persoon op weg kunt helpen bij een andere organisatie. Een goede verstandhouding zorgt ervoor dat mensen positief over je organisatie blijven praten. En wellicht kun je in een later stadium wel iets voor elkaar betekenen.
>> Wil je over dit onderwerp een thema-avond of training organiseren? Klik hier.
Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? >> Schrijf je hier in.