Tips voor vrijwilligers en omgaan met agressie
Helaas worden ook vrijwilligers steeds vaker geconfronteerd met agressie en grensoverschrijdend gedrag. In dit artikel 7 tips voor vrijwilligers en omgaan met agressie.
Vrijwilligers en omgaan met agressie.
Bij vrijwilligers die te maken krijgen met agressie en grensoverschrijdend gedrag moet je denken aan vrijwilligers in: bibliotheken, ziekenhuizen, buurthuizen, musea, bij sportevenementen. Een lange lijst helaas en deze neemt alleen maar verder toe. Hoe ga je hiermee om? In dit artikel 7 tips om met agressie om te gaan.
Vormen van agressie.
Bij vormen van agressie wordt vaak de volgende driedeling gehanteerd:
- Frustratie agressie: Hierbij is het agressieve gedrag een emotionele uitbarsting van een opeenstapeling aan negatieve ervaringen.
- Instrumentele agressie: Dit betekent dat iemand agressie als middel gebruikt om iets te bereiken. Vaak gebeurt dat met intimidatie.
- Psychopathologische agressie. Dit wordt veroorzaakt door innerlijke processen bij de agressor. Denk aan een psychische stoornis of door de invloed van alcohol en drugs.
Gevolgen van agressie.
Agressie kan op verschillende manieren gevolgen hebben. Gaat het om frustraties die overgaan in agressief gedrag? Of gaat het om agressie als gevolg van een psychose? Heel verschillend, maar de impact kan groot zijn. Als vrijwilliger kun je daar maar beter goed op voorbereid zijn. De volgende tips helpen daarbij.
7 Tips voor vrijwilligers en omgaan met agressie.
Hieronder 7 tips die helpen in situaties wanneer je als vrijwilliger te maken krijgt met agressie.
- Blijf kalm.
- Stel grenzen indien nodig.
- Ga zo min mogelijk in discussie.
- Luister naar de ander en toon begrip.
- Let op je eigen veiligheid.
- Probeer – indien mogelijk – een oplossing te bedenken.
- Verplaats je met de agressor naar een andere plaats.
Blijf kalm:
Moeilijk als iemand zich agressief gedraagt maar daarom des te belangrijker: blijf zelf rustig.
Stel grenzen indien nodig:
Als je vindt dat er grenzen overschreden worden hoef je dat niet te accepteren. je kunt het gesprek beëindigen of iemand van de beveiliging of een leidinggevende erbij halen.
Ga zo min mogelijk in discussie:
Het heeft geen zin om in discussie te gaan met de agressor. Probeer te discussie niet te winnen want dat lukt op dat moment toch niet.
Luister naar de ander en toon begrip:
Kijk de agressor aan en luister zo goed mogelijk. Als de gelegenheid er is kun je samenvatten wat de agressor heeft gezegd. Zo kun je achterhalen waar de agressor moeite mee heeft en waarom. Ook kun je begrip tonen voor de situatie.
Let op je eigen veiligheid:
Je eigen veiligheid staat altijd op nummer 1. Als je voelt dat die in het geding is: roep iemand van de beveiliging erbij of anders een collega.
Probeer – indien mogelijk – een oplossing te bedenken:
Je kunt kijken of je, nadat de agressor heeft uitgelegd waar de boosheid vandaan komt, een oplossing kunt bedenken. Mooi als dat kan, maar: trap niet in de valkuil om de agressor te belonen voor zijn agressieve gedrag. Dus blijf binnen de lijnen van een normale oplossing, die je voor iemand anders die niet agressief is, ook bedacht zou hebben.
Verplaats je met de agressor naar een andere plaats:
Het kan helpen, afhankelijk van de situatie, om met de agressor naar een andere plek te gaan, weg van de plaats waar de agressie ontstond. Dat kan helpen om de agressor tot bedaren te brengen.
Tips voor vrijwilligers en omgaan met agressie, wat je nog meer kunt doen:
De tips hierboven helpen je als vrijwilliger om op een gecontroleerde manier mensen die agressief zijn op een gecontroleerde en veilige manier te behandelen. In de praktijk wil je natuurlijk voorkomen dat deze situaties ontstaan.
Je organisatie en omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag.
Als organisatie waar vrijwilligers actief zijn kun je het nodige doen om voorbereid te zijn op agressie en grensoverschrijdend gedrag. Een training Vrijwilligers leren omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag is daarbij zinvol. In deze training wordt ingezoomd op situaties rond agressie en grensoverschrijdend gedrag die kunnen plaatsvinden in jouw organisatie en daaropvolgend: hoe reageer je daarop als vrijwilliger, en wat doe je als organisatie? Meer weten over deze training? Stuur dan een e-mail of bel 040-7009 703 en je ontvangt meer informatie.
Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze gratis maandelijkse nieuwsbrief ontvangen? >> Schrijf je hier in.