Wat is jullie ervaring met het afmelden van vrijwilligers? Registreren jullie ook afwezigheid?
In onze Facebookgroep Vrijwilligerscoördinatie stelde Ingrid eerder de vraag: Wat is jullie ervaring met het afmelden van vrijwilligers? Registreren jullie ook afwezigheid? Antwoorden uit de praktijk:
Hieronder de reacties:
Lesly: Bij die bieb in Deventer melden vrijwilligers zich net als de medewerkers ziek bij het secretariaat. Maar wij zijn geen kleine organisatie ???? ik heb mijn vrijwilligers gevraagd of ze daarnaast ook mij even een berichtje willen doen, zodat ik op de hoogte ben.
Reactie hierop: Wij hebben geen secretariaat, ik werk bij een zorginstelling. Vrijwilligers werken bij ons op verschillende plekken, huiskamer, dagbesteding, keuken enz..
Reactie hierop: hoe melden jullie je ziek als werknemer? Daar kan je antwoord al in liggen, om dat gelijk te trekken als dat mogelijk is. Anders bij de direct leidinggevende/afdeling/degene die vervanging moet zoeken.
Adrie: Wij zijn wel een organisatie en ik heb voor groepen een WhatsApp aangemaakt bijv. Koffie schenken in het restaurant dan zit daar ook de medewerker in en alle vrijwilligers. Onderling lossen ze alles op zover dit gaat. Kan er niemand dan weet de medewerker dat er niemand komt. Zo heeft iedereen de eigen verantwoordelijkheid zich af te melden bij de betreffende medewerkers. Langdurig zieken krijg ik wel door van de vrijwilligers
Jantine: Bij ons, club van 200 vrijwilligers, meldt de vrijwilliger zich af op de locatie waar hij of zij werkt bij zijn of haar begeleider. Als iets langduriger wordt of frequent en/of betreft het een medewerker met een participatiebaan, krijgen wij het centraal ook door.
Coby: VW melden zich af op de afdeling waar ze ingezet zijn. Bij langdurige afwezigheid geeft de contactpersoon VW van de afdeling dit aan de VW coördinator door. De coördinator meld dit in gesprek via Fenna en koppelt hieraan het attentie beleid, zoals kaartje en een bloemetje. De coördinator houd contact met de langdurig afwezige VW en koppelt dit terug naar de contactpersoon op de desbetreffende afdeling.
Debby: Bij ons is de afspraak dat de vrijwilliger zichzelf ziek meldt op de locatie. Het gebeurd wel eens dat ze zich bij mij ziek melden en dan stuur ik dat door. Ik hou dit niet bij in een overzicht. Pas als iemand zich heel vaak afmeldt en de contactpersonen van de locatie niet weten waarom, dan schakelen ze mij in. Dan ga ik bij ze informeren.
Carla: Bij ons is de afspraak afmelden bij je eigen afdeling (ook vrij kleine organisatie). Dit gebeurt eigenlijk alrijd (met hier een daar een uitzondering). We registreren geen afmeldingen. Gaan wel in gesprek als vrijwilliger lange tijd niet komt zonder dat we weten waarom.
Annet: Hallo Ingrid, wij hebben op elke afdeling een contactpersoon vd vrijwilligers.
Deze zorgt voor het inwerken van vrijwilligers en geeft een kaartje met e mail adres en tel nr van betreffende afdeling. Vrijwilligers melden zich daar z.n. af.
> Wil je de reacties lezen of misschien ook reageren op dit Facebook bericht?
Ga naar het item in onze Facebookgroep Vrijwilligerscoördinatie.
> Ben je vrijwilligers coördinator en zoek je een betaalbare én praktisch ingestoken cursus?
Dan is onze basiscursus Vrijwillligerscoördinatie of de verdiepcursus Leidinggeven aan Vrijwilligers iets voor jou.
Met dit artikel wil Kenniscentrum Vrijwilligers | VrijwilligersAanZet praktische tips geven voor het organiseren van vrijwilligersinzet. Wil je onze gratis maandelijkse nieuwsbrief ontvangen?
> Schrijf je hier in.